Skip to Content

Otaniemen lukiolaisryhmä ja opettaja Pauliina Ilkko-Ervasti tutustuivat Soppeen projektipäällikkö Nina Hjeltin (oik.) opastamana.

Ajankohtaista

”Upeaa, että tällainen tiedekeskus on olemassa”

Julkaistu:

Otaniemen lukiolaisryhmä ja opettaja Pauliina Ilkko-Ervasti tutustuivat Soppeen projektipäällikkö Nina Hjeltin (oik.) opastamana.

Ryhmä Otaniemen lukion opiskelijoita kävi tutustumassa opettajansa kanssa tiedekeskus Soppeen. Soppi sai ryhmältä kiitosta: sisältöjä pidettiin mielenkiintoisina ja tiedekeskusta kokonaisuutena positiivisena kokemuksena.

Opiskelijaryhmän mukana vierailulla oli Otaniemen lukion uskonnon ja filosofian opettaja Pauliina Ilkko-Ervasti.

– Tiedekeskus oli iloinen ja positiivinen kokemus! Erityisesti olin iloisesti yllättynyt Sopen laadukkaasta näyttelystä. Upeaa, että tällainen tiedekeskus on olemassa ja kehittyy entisestään, sanoo Pauliina Ilkko-Ervasti.

Hän kertoo mainostaneensa vierailun jälkeen Soppea kollegoilleen ja uskoo tuovansa myös itse jatkossa opiskelijaryhmiä vierailemaan tiedekeskukseen.

– Tämä näyttely tulee varmasti palvelemaan monia opettajia työssään, mutta ennen kaikkea lasten ja nuorten sivistystä.

Sopessa katsotaan suomalaisen sivistyksen ja koulutuksen tarinan kautta tulevaisuuteen. Pauliina Ilkko-Ervasti näkee sivistyksen ja sen historian erityisen tärkeänä tänä aikana:

– Kaiken valetiedon ja salaliittoteorioiden keskellä sivistyksen ja oikean tiedon edistäminen on tärkeää.

Käsitykset sivistyksen määritelmästä ovat moninaiset. Pauliina Ilkko-Ervasti pitää sivistystä sekä arvona että taitona:

– Sivistys on arvo, jolle rakennamme yhteiskuntaamme ja tulevaisuuttamme. Sivistys on myös taito; miten kohdata toinen ihminen, miten ottaa huomioon ympäristö, miten kantaa vastuuta itsestäni, muista ja maailmasta.

Mitä sivistys merkitsee sinulle opettajantyön näkökulmasta?

– Minulle opettajana sivistys merkitsee elinikäistä oppimista ja sen tiedostamista, että itseni sivistäminen palvelee myös nuorten sivistämistä. Erityisesti opettajana haluan kasvattaa nuorista sivistyneitä tai auttaa heitä kasvamaan sivistyneiksi ihmisiksi. Nykypäivänä lukiolaisen kohdalla se tarkoittaa kykyä ja taitoja kriittiseen ajatteluun, vastuullisuutta valinnoissa ja toiminnassa.

Dialogeja tulevaisuuden koulusta

Soppi-vierailun yhteydessä Otaniemen lukion ryhmä osallistui myös Erätauko-keskusteluun. Keskustelu oli osa Kehittämiskeskus Opinkirjon Dialogeja tulevaisuuden koulusta -sarjaa.

– Erätauko-keskustelu on voimauttava kokemus. Oli tärkeää, että opettajana sain keskustella opiskelijoiden kanssa ”vertaisena”.

Elokuusta lokakuulle järjestetyssä Dialogeja tulevaisuuden koulusta -sarjassa osallistujat pääsivät käymään koulun tulevaisuuteen ja kouluhyvinvointiin liittyvistä teemoista monimuotoista keskustelua.

Dialogi-sarjan kirjausten pohjalta tuotetaan yhteenveto siitä, millaisia ajatuksia koulutuksen ja koulun tulevaisuuteen liittyvät teemat koulutuksen arvoista, kouluhyvinvoinnista ja koulun tulevaisuuden tehtävistä herättävät, millaisia merkityksiä niihin liittyy, millaista koulutuksen tulevaisuutta halutaan rakentaa ja millaista tulevaisuutta koulutuksen kautta edistää. Yhteenveto julkaistaan avoimeen käyttöön Opinkirjon verkkosivuilla. Yhteenvedosta toteutettavaa julkaisua jaetaan opetusalan Educa-messuilla, jotka järjestetään 27.-28.1.2023 Helsingissä.

– Keskustelussa oli tärkeää ja erityisen mukavaa se, että vaikka maailma ei tullut tai tule valmiiksi, keskustelijoille tuli kuitenkin tunne siitä, että asioihin voi vaikuttaa. Tämä oli myös opiskelijoiden kokemus ja he pitivät tärkeänä sitä, että saivat äänensä kuuluviin. Se tuntui myös opettajasta tärkeältä, sanoo Pauliina Ilkko-Ervasti.

 

Tiedekeskus Soppi

  • Soppi on avoinna maanantaisin ja torstaisin klo 13–16.30.
  • Ei pääsymaksua

Näyttelyopastukset ryhmille

  • Opastuksia tarjolla keskiviikkoisin suomeksi ja englanniksi
  • 45 min. 150 euroa, mahdollisuus myös työpajoihin
  • varaa ja tilaa opastusaika: soppi(at)kvs.fi

 

Teksti ja kuva: Kristiina Andreasson

Jaa artikkeli
Back to top