Skip to Content
Kuvassa on neljä mandariinia päällekkäin. Toiseksi ylimmäisen ympärillä on vihreä omenasymboli.

Kuva: Jopopz Tallorin / Unsplash. Kuvankäsittely: Kvs-säätiö.

Ajankohtaista

Aikuiskasvatus: Esihenkilön työhyvinvointitoimijuus vahvistaa koko työyhteisöä

Kirjoittaja: Terhi Kouvo Julkaistu:

Kuva: Jopopz Tallorin / Unsplash. Kuvankäsittely: Kvs-säätiö.

Jos halutaan kehittää kestävää työelämää, on kehitettävä esihenkilöiden työhyvinvointitoimijuutta. Tuoreessa tutkimuksessa luotu käsite siirtää näkökulman vikojen korjaamisesta aktiiviseen työhyvinvoinnin edistämiseen.

Aikuiskasvatuksen tutkijat Merianna RossiKatja Vähäsantanen ja Saara Pyykkönen selvittivät, miten esihenkilöt kokevat oman toimijuutensa työhyvinvoinnin edistämisessä ja millaisia keinoja he käyttävät sen tukemiseksi.

”Esihenkilön jaksaminen ja työhyvinvointi heijastuvat suoraan työntekijöiden hyvinvointiin, sitoutumiseen, työilmapiiriin ja lopulta tuottavuuteen”, tutkijat toteavat.

Tutkimuksen tulokset on juuri julkaistu vertaisarvioituna tiedeartikkelina Aikuiskasvatus-tiedelehdessä, jolle työelämän kehittäminen on keskeinen tutkimusalue.

Esihenkilötyö on yhä vaativampaa

Tuoreista tutkimuksista tiedetään, että työn imu, työtyytyväisyys ja arviot työkyvystä ovat heikentyneet erityisesti johtajilla.

”Työelämän myllerryksessä esihenkilöiden työkuorma on kasvanut. Intensiivinen työ sekä useat eri roolit ja vastuut vievät voimia. Työhyvinvoinnin haasteet, kuten työuupumus, koettelevat myös johtoa”, Rossi, Vähäsantanen ja Pyykkönen sanovat.

Heidän mukaansa tarvitaan uudenlaisia käytäntöjä, joilla tuetaan työntekijöiden työhyvinvointia, osallisuutta ja oppimista. Niiden kehittämistä edistää tutkijoiden luoma käsite: työhyvinvointitoimijuus. Se ilmenee käytännössä tekoina ja asenteina, jotka tukevat niin esihenkilön omaa kuin työntekijöiden hyvinvointia.

Tyyppitarinat kuvaavat työhyvinvointitoimijuutta

Tutkijat  keräsivät aineistonsa nauhoittamalla tutkimukseen osallistuneiden yhdeksän esihenkilön ja työhyvinvointivalmentajien keskusteluja. Narratiivisella otteella analysoidusta aineistosta syntyi neljä tyyppitarinaa, jotka ilmentävät esihenkilön työhyvinvointitoimijuutta ja kuvastavat samalla käsitteen moniulotteisuutta.

Tarinoihin voi myös peilata omaa asennettaan ja toimintaansa.

Siinä, missä edistävää työhyvinvointitoimijuutta osoittava esihenkilö oli työsti aktiivisesti omaa ja työntekijöiden työhyvinvointia, vastustavaa toimijuutta osoittanut ei pitänyt asiaa lainkaan tarpeellisena. Epävarmaa hyvinvointitoimijuutta osoittanut esihenkilö käänsi keskustelun herkästi työasioihin, ja ulkoistavaa toimijuutta osoittanut esihenkilö koki mahdottomaksi vaikuttaa sen paremmin omaan kuin alaistensa työhyvinvointiin.

Huomio aktiiviseen kehittämiseen

Tutkijoiden yllätykseksi työhyvinvointitoimijuuden käsite käänsi näkökulmaa merkittävästi. Sen sijaan, että keskitytään korjaamaan vikoja, kehitetään aktiivista, omannäköistä työelämää itselle ja työyhteisön jäsenille.

Se vaatii uuden oppimista niin esihenkilöltä kuin alaisilta. Työhyvinvointi on yhdessä oivaltamisen prosessi.

”Hyvinvoivat esihenkilöt eivät vain paranna organisaationsa toimintaa vaan edistävät laajemminkin työelämän kestävyyttä ja yhteiskunnan hyvinvointia”, Merianna Rossi, Katja Vähäsantanen ja Saara Pyykkönen toteavat.

Viestinsä he suuntaavat etenkin esihenkilöille, johdolle ja henkilöstöhallinnon ammattilaisille.

Tiedeartikkelin tekijät

  • Merianna Rossi, kasvatustieteen maisteri, , yrittäjä, Jyväskylän yliopisto
  • Katja Vähäsantanen, kasvatustieteen tohtori, dosentti, tutkijayliopettaja, HAMK Edu -tutkimusyksikkö, Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Saara Pyykkönen, kasvatustieteen maisteri, Jyväskylän yliopisto

Lue tiedeartikkeli

  • Rossi, M., Vähäsantanen, K. & Pyykkönen, S. (2025). Työhyvinvointitoimijuus esihenkilötyössä: Tarinoita uuden toimijuuskäsitteen taustalle. Aikuiskasvatus45(1), 6–19. https://doi.org/10.33336/aik.126142

Lisää aiheesta

Lisätiedot

Aikuiskasvatus

on tieteenalansa ainoa kotimainen vertaisarvioitu tiedejulkaisu. Sen kustantavat Kvs-säätiö ja Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura (ATS). Aikuiskasvatusta voi lukea vapaasti Journal.fi-palvelussa tuoreeltaan ja koko historialtaan. Se oli Vuoden tiedelehti -kilpailun finalisti vuosina 2022 ja 2023 ja sai Helsingin yliopiston aikuiskasvatustieteen opiskelijoilta Vuoden 2019 Aikuiskouluttajan tunnustuksen. Aikuiskasvatus tuottaa kotimaisten tiedelehtien kanssa Nuoriso tutkimuksen kuvassa -lukupiiriä podcasteineen.

Lue Aikuiskasvatuksen tuoreinta numeroa
Jaa artikkeli

Kirjoittaja

Terhi Kouvo Toimituspäällikkö | Managing Editor +358 400 396 437 terhi.kouvo@kvs.fi
Back to top