Aikuiskasvatus-tiedelehti on Vuoden Aikuiskouluttaja – Opiskelijat palkitsivat lehden kustantajan Kansanvalistusseuran avoimesta tutkimustiedosta

Aikuiskasvatuksen Kilta on myöntänyt Vuoden Aikuiskouluttajan 2019 tunnustuksen sivistyssäätiö Kansanvalistusseuralle ja sen kustantamalle Aikuiskasvatus-tiedelehdelle.

”Tutkimukseen perustuvan tiedon saatavuuden ja saavutettavuuden sekä ymmärrettävän tiedeviestinnän merkitys korostuu arkisivistyksenä sekä uuden ja erilaisen ajattelun herättäjänä”, Helsingin yliopiston piirissä toimiva, tieteenalan tunnettuutta edistävä järjestö toteaa.

Tutkimukseen pohjaavaa dialogia tarvitaan

Aikuiskasvatus on avoin, vertaisarvioitu julkaisu, joka ilmestyy tiedelehtien yhteisessä Journal.fi-palvelussa. Julkaisukumppanina on tutkimusta edustava Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura (ATS).

Sisältöjen luotettavuuden varmistavat monet tutkimuksen parissa työskentelevät korkeakoulujen tutkijoista kootusta toimituskunnasta vertaisarvioitsijoihin.

”Tarvitsemme jatkossakin Kansanvalistusseuran kaltaista toimijaa, joka vahvistaa tutkimukseen perustuvan opetuksen ja työelämän dialogia. Aikuiskasvatuksen julkaiseminen avoimesti verkossa on myös esimerkki tiede- ja tutkimuspolitiikan muutoksen tekemisestä”, raati toteaa.

Tiedelehti kehittää kriittisyyttä

Kansanvalistusseuran toimitusjohtaja Lauri Tuomi pitää Vuoden Aikuiskouluttajan tunnustusta erittäin arvokkaana.

”Tieteen avoimuus on sivistysyhteiskunnan perusta. Aikuiskasvatuksen tavoite on olla avoimen tieteen eturintamassa. Opiskelijoiden rooli on tärkeä tieteen avoimuuden edistäjinä.”

Opiskelijat on Tuomen mukaan tarpeen ottaa mukaan jo opintojen aikana.

”Haluamme kehittää lehteä yhdessä, ja samalla voimme tukea opiskelijoita kriittisyyteen ja tutkittuun perustuvaan keskustelukulttuuriin oppimisessa”, hän sanoo.

Paraikaa Aikuiskasvatuksessa on meneillään digitointihanke, jolla sisällöt saatetaan avoimiksi verkossa koko lehden julkaisuajalta, vuodesta 1981.

Lokakuussa Kansanvalistusseura sai Suomen tiedekustantajien liiton tunnustuksen  pelottomasta sivistyksen puolustamisesta ja julkaisutoiminnan monipuolisuudesta”.

Vuoden Aikuiskouluttajan 2019 tunnustus myönnettiin lauantaina 30.11. Aikuiskasvatuksen Killan Kiltagaalassa Helsingissä. Sen ottivat vastaan Kansanvalistusseuran toimitusjohtaja Lauri Tuomi ja Aikuiskasvatuksen toimituspäällikkö Terhi Kouvo. Tunnustus on myönnetty vuodesta 1993 lähtien.

Aikuiskasvatus-tiedelehti

Kansanvalistusseura sr.

Lisätiedot

• Lauri Tuomi, toimitusjohtaja, Kansanvalistusseura sr., 050 47 69 977, lauri.tuomi(a)kvs.fi