Eco-Active for Planet: Helppokäyttöisiä työkaluja ekologisten asioiden pohdintaan ja koulutukseen

Kvs-säätiö järjestää joulukuun ensimmäisenä perjantaina Kohti kestävää kulttuuria -koulutuspäivän. Koulutuspäivä sisältää Eco-Active for Planet -projektin tuotosten esittelyä, työpajoja sekä kiinnostavia asiantuntijapuheenvuoroja. Koulutuksessa nähdään, miten ekologisia asioita voidaan käytännössä käydä läpi erilaisten ryhmien kanssa, tiivistää suunnittelija Laura Kivikoski.

Kohti kestävää kulttuuria -koulutuspäivä sopii periaatteessa kaikille, joiden työ liittyy tavalla tai toisella esimerkiksi vihreään siirtymään.

– Vihreä siirtymä ei koske ainoastaan ammattilaisia vaan kaikkia, koko EU:ta ja toivottavasti globaalisti koko maailmaa, sanoo Laura Kivikoski.

Koulutuspäivän osallistujiksi toivotaan etenkin ekologisten aineiden opettajia ja kouluttajia, mutta myös esimerkiksi koulujen kestävän kehityksen työryhmien jäseniä.

– Tämä koulutus on myös kouluttajien kouluttajille eli henkilöille, jotka ohjaavat ja opastavat kouluttajia: esimiehille, lähiesimiehille, rehtoreille ja koulutuspäälliköille.

Laura Kivikoski lupaa koulutuspäivän tarjoavan mielenkiintoista, inspiroivaa sisältöä.

– Koulutuspäivässä nähdään, miten ekologisia asioita voidaan käytännössä käydä läpi erilaisten ryhmien kanssa. Toisaalta haastetaan omaa ajatteluamme sen suhteen, mikä kaikki oikeastaan on ekologista ajattelua, ja miten laaja käsite se on.

Eco-Active for Planet -tuotosten lisäksi paneudutaan myös projektin arvomaailmaan, eettisiin periaatteisiin ja taustoihin.

Monikanavaiset materiaalit – monenlaiset käyttömahdollisuudet

– Eco-Active -projektissa on tavoitteena tuottaa helppokäyttöisiä työkaluja ekologisten asioiden pohdintaan ja jatkokoulutusta varten opettajille, kouluttajille ja oikeastaan kaikille, jotka työssään voivat tarvita koulutusmateriaalia.

Esimerkkeinä projektin kohderyhmistä Laura Kivikoski mainitsee mm. monenlaiset opintokeskukset, järjestöt ja yhdistykset, jotka järjestävät kurssitoimintaa kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen teemoista hyvinkin konkreettisista asioista.

Eco-Active for Planet -projektissa tuotettujen materiaalien sekä työkalujen tuominen osaksi normaalia arkityötä asettaa mm. helppokäyttöisyyden ja maanläheisyyden vaatimuksia:

– Materiaalit tehdään monikanavaisesti: Esimerkiksi tuntisuunnitelmat on tietysti saatavilla kirjallisessa muodossa. Ne selitetään myös videomuodossa ja interaktiivisessa tiedostossa, jossa on jaettu kokemuksia eri työkalujen käytöstä. Työkalut ovat todellakin vain välineitä, eivät esimerkiksi valmiita tuntisuunnitelmia. Työkaluja voi hyödyntää teemoissa, jotka kullekin kouluttajalle ovat tärkeitä.

Opettajien ja kouluttajien lisäksi Laura Kivikoski nostaa esiin ehkä hieman yllättäviäkin työtehtäviä, joissa Eco-Active for Planet -työkalut voisivat olla käyttökelpoisia:

– Näkisin yhdeksi kohderyhmäksi itse asiassa myös koulutussuunnittelijat, joihin itse kuulun. Näitä välineitä ja periaatteita voi hyödyntää, kun oppilaitoksiin tulee vihreän siirtymän suunnitelmia. Myös henkilöstökoulutusten suunnittelijat voivat hyödyntää näitä.

Teksti: Kristiina Andreasson

2.12.2022 Ekologisen ajattelun koulutuspäivä: Kohti kestävää kulttuuria – työpajoja, välineitä, pohdintaa ja ratkaisuja

klo 9.30-14 (aamukahvia tarjolla klo 9.00 alkaen)
Paikka: G Livelab, Yrjönkatu 3 Helsinki
Koulutuspäivä on lähitapahtuma, eikä sen puheenvuoroista tuoteta tallenteita.

Eco-Active for Planet -projektin tavoitteena on edistää kykyä vastata nykypäivän ympäristöongelmiin mm. kehittämällä aikuiskoulutusorganisaatioiden omaa toimintaa. Joulukuun koulutuspäivässä pääset tutustumaan Eco-Active for Planet -projektissa tuotettuihin koulutusmateriaaleihin ja kokeilemaan ekososiaalisen sivistyksen edistämisen koulutusmallia. Luvassa on myös mielenkiintoisia puheenvuoroja.

Ohjelma

9.30 Tervetuloa, päivän ohjelma ja käytänteet – projektipäällikkö, tapahtumakoordinaattori Seija Purhonen

Aamupäivän puheenvuorot klo 9.35-10.50

• 9.35 Avaussanat, aikuiskoulutus ja kestävän tulevaisuuden tehtävä – Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi
  • 9.50 Ekologiset periaatteet toimintaa ohjaavana muutosvoimana – Eco Active for Planet -projektipäällikkö Laura Kivikoski
  • 10.30 Kestävyysmurros ja vihreän siirtymän vauhdittaminen – Suomen kestävän kehityksen toimikunnan pääsihteeri, professori Eeva Furman

Työpaja: Kohti kestävää kulttuuria 11-12

• Matkalla vuoren huipulle ja sen yli! Asetetaan tavoitteita ja vaihdetaan ajatuksia pienryhmissä. Työpajan vetäjänä projektipäällikkö Laura Kivikoski

LOUNAS 12-12.45

Iltapäivän puheenvuorot 12.45-14

• 12.45 Kestävän kulttuurin työkalupakki: Eco Active for Planet -projektin lopputuotosten esittely, saatavuus ja tuki – projektipäällikkö Laura Kivikoski
  • 13.15 Hyvillä mielin muutosta kohti – valmentaja Tarja Salmi, Suomen positiivisen psykologian yhdistys

Koulutustapahtuma on maksuton ja siihen sisältyy lounas sekä aamukahvi.

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu koulutukseen tästä linkistä

Ilmoittautuminen päättyy 25.11.2022. Koulutuspäivään mahtuu mukaan 35 osanottajaa.