Olli-Pekka Heinonen Kvs-säätiön valtuuskunnan varapuheenjohtajaksi – Suomella myös globaali vastuu sivistyksestä

Olli-Pekka Heinonen aloittaa sivistyssäätiö Kansanvalistusseuran (Kvs-säätiö sr.) valtuuskunnan varapuheenjohtajana 2022.

Heinonen työskenteli vuodesta 2016 Opetushallituksen pääjohtajana ja siirtyi toukokuussa 2021 IB-ohjelmia hallinnoivan kansainvälisen International Baccalaureate Organizationin (IBO) pääjohtajaksi. Hän on taustaltaan viestintäjohtaja ja poliitikko.

IB-ohjelmien piirissä on tällä hetkellä yli 1,4 miljoonaa oppilasta ja opiskelijaa yli 5 300 koulussa, 158 maassa.

”Aikamme ongelmat eivät pysähdy maiden rajoille, kuten korona on meille opettanut. Ne eivät myöskään ratkea vain teknologian tai päättäjien toimin, vaan edellyttävät meidän kaikkien kykyä katsoa maailmaa uudesta näkökulmasta ja yhdessä. On hienoa saada liittyä Kvs:n vahvoihin joukkoihin tukemaan globaalin sivistyksen tarinaa”, Heinonen sanoo.

Valmistautuminen sivistyksen juhlavuoteen 2024

Vuonna 2020 Presidentti Tarja Halonen aloitti säätiön valtuuskunnan puheenjohtajana ja toi mukanaan merkittävää osaamista ja kokemusta niin kansallisesta kuin globaalista sivistysyhteiskunnan kehittämisestä.

”Nyt saamme vahvistusta globaalin vastuun kysymyksiin, kun Olli-Pekka Heinosen myötä puheenjohtajistossamme on kaksi globaalin sivistyksen puolestapuhujaa. Juhlavuotta 2024 lähestyttäessä haluamme vahvistaa kansainvälistä rooliamme sivistyksen pelottomina puolustajina”, sanoo säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi.

Vuonna 2024 Kvs-säätiö täyttää 150 vuotta ja juhlii suomalaisen sivistyksen tarinaa.

Tuomen mukaan kaikkien kansalaisten osaaminen ja sivistys on ollut Suomen vahvuus nousussa yhdeksi maailman menestyneimmistä valtioista. ”Tulevien vuosien aikana tavoitteemme on vahvistaa roolia erityisesti kehittyvillä alueilla.”

Sivistykseen kuuluu globaali vastuu

Uusina valtuuskunnan jäseninä aloittavat Heinosen lisäksi Suomen eOppimiskeskuksen toiminnanjohtaja Kaisa Honkonen ja filosofian, vuorovaikutus- ja puhetaitojen opettaja Severi Hämäri.

Honkonen tuo valtuuskuntaan vahvan digitalisaation ja verkko-oppimisen osaamisen.

“Digitaalisuus lisää meidän mahdollisuuksiamme osallistua, osallistaa ja oppia yhdessä. Jokaisella tulisi olla näihin mahdollisuus, ja valtuuskunnassa olen tukemassa tämän työn edistämistä”, Honkonen sanoo.

Hämäri toimii Kriittisessä Korkeakoulussa johtokunnan puheenjohtajana sekä vastaavana opettajana ja on koulutukseltaan pedagogi, matemaatikko ja filosofi. Hän on työskennellyt myös muun muassa tutkijana, itsenäisenä konsulttina ja yrityskouluttajana.

Hämäri yhdistää globaalin vastuun sivistykseen. Aikuiskasvattajana ja filosofina hän näkee tärkeänä ymmärtää vastuun monimuotoisuutta ja vastavuoroisuutta.

”Jos vastuutamme jotakuta, meille itsellemme muodostuu myös velvollisuuksia, mikä liian usein unohtuu. Vastuu ja velvollisuus nimittäin edellyttävät mahdollisuutta: jos johonkin ei joku pysty, silloin vastuun asettaminen on kohtuutonta. Tällöin he, jotka pystyvät, ovat velvollisia kantamaan hieman isomman osan taakasta. Tästä mielestäni löytyy sivistyksen mitta.”

Kvs on maan vanhin sivistyssäätiö ja arkisivistyksen ajatuspaja. Sen tarkoituksena on sivistystyön ja aikuiskasvatuksen edistäminen. Arkisivistys on yhdessä oppimista, jotta voimme pitää huolta ympäristöstä ja toisistamme.

Lisätietoja:

Kvs-säätiö, toimitusjohtaja Lauri Tuomi, lauri.tuomi(a)kvs.fi, 050 476 9977