Haagan puistofilosofian pääalavalla keskusteltiin ajasta, aisteista ja luottamuksesta.

Yhdessä filosofoinnille on suuri tarve, osoitti Haagan puistofilosofia

Toista kertaa 13.8.2022 järjestetty Haagan puistofilosofia osoitti, että ihmisillä on suuri tarve keskustella elämän pienistä ja suurista kysymyksistä.

Erityisesti mahdollisuus filosofiseen keskusteluun pienissä ryhmissä tai kahden kesken filosofin kanssa osoittautui todella suosituksi.

”Filosofiaa lähestyttiin hyvin erilaisista lähtökohdista ja intresseistä, mutta yhteistä oli kyselevä ja utelias asennoituminen. Yhdessä filosofoinnille on selvästi paljon tarvetta, mutta kovin vähän mahdollisuuksia”, sanoo tapahtumassa ryhmäkeskusteluja ja filosofisia kävelyitä ohjannut filosofian praktikko Lassi Larjo.

Pienryhmäkeskusteluissa pohdittiin muun muassa sitä, voiko rakkautta olla ilman vastarakkautta.

Aika, aistit ja luottamus teemoina

Haagan puistofilosofian järjesti Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.) yhteistyössä Kriittisen korkeakoulun ja Helsingin Sanomien kanssa. Lisäksi mukana oli laaja kumppaniverkosto. Pääkeskustelujen teemoina olivat aika, aistit ja luottamus.

Päivän aikana Haagan Alppiruusupuistossa vieraili noin 200 ihmistä, ja Helsingin Sanomien suoraa lähetystä tapahtumasta seurasi yleisöä myös etänä.

”Yleisö osallistui aktiivisesti, ja olemme saaneet keskusteluista erinomaista palautetta. Tämä kannustaa jatkamaan, ja toivomme, että tapahtumaidea leviää laajemmin Suomessa”, toteaa Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi.

Inkeri Koskinen (keskellä) keskusteli luottamuksen merkityksestä yhteiskunnassa Timo Miettisen kanssa. Keskustelun juonsi Markus Neuvonen (vasemmalla) Kriittisestä korkeakoulusta.

Yleisön innostuksen huomasi myös tieteenfilosofi Inkeri Koskinen, joka keskusteli puistofilosofiassa luottamuksesta.

”Yleisön tarkkaavaisuus jäi mieleen. Oli hauska nähdä, että filosofia kiinnostaa niin paljon”, hän sanoo.

Mukana keskusteluissa olivat muun muassa Juha Himanka, Hanne Appelqvist, Tuomas Nevanlinna ja Timo Miettinen.

Puistofilosofia on Suomessa uusi ilmiö

Suomessa puistofilosofia on uudehko mutta innostuneen vastaanoton saanut tapahtumamuoto.

Ikaalisissa keskustellaan vuosittain kokonainen viikko filosofisella otteella, tänä vuonna myös Akaassa kokeiltiin ensimmäisen kerran puistossa filosofointia.

Konsepti innostaa myös Haagan tapahtumassa vieraillutta filosofi Ioana Timperia. Hän haluaisi viedä puistofilosofian omaan kotikaupunkiinsa Ouluun.

”Minua kiinnostaa, miten filosofiaa voidaan tuottaa laajemmalle yleisölle. Monet käyvät terapiassa, vaikka ongelmat koskevat elämää eivätkä mielenterveyttä. Elämän ongelmia voi usein ratkaista paremmin filosofian avulla”, Timperi sanoo.

Lue lisää Haagan puistofilosofiasta

Katso Helsingin Sanomien tallenne pääkeskusteluista

Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.)

Kvs-säätiö on maan vanhin, sitoutumaton sivistyssäätiö, jonka tarkoituksena on sivistystyön ja aikuiskasvatuksen edistäminen. Kvs-säätiön visiona on yhteiskunta, jonka perusta on arkisivistys. Säätiön ydinosaamista ovat oppiminen, innovaatiot ja vaikuttaminen.