Tiedelehti digiksi -työpaja pidettiin virtuaalisessa Sivistyskulmassa.

Avoin tutkimustieto on sivistysyhteiskunnan perusta – Digitointi suuntautuu tulevaisuuteen

Tiedelehti digiksi -työpaja pidettiin virtuaalisessa Sivistyskulmassa.

”Avoin tiede ja avoin julkaiseminen ovat perusta, jonka varaan sivistysyhteiskuntaa rakennetaan. Isoissa muutoksissa tarvitaan tutkimustietoa, jotta voidaan rakentaa tulevaisuutta”, sanoo Kansanvalistusseuran sr. (Kvs-säätiö) toimitusjohtaja Lauri Tuomi.

Hän puhui Kvs-säätiön ja Suomen tiedekustantajien liiton järjestämässä Tiedelehti digiksi -työpajassa torstaina 15. lokakuuta. Avointa julkaisemista lähestyttiin pajassa digitoinnin näkökulmasta käymällä digitointihanke läpi suunnittelusta ja rahoituksesta käytännön toteutukseen ja viestintään.

Digiarkistot käyttöön opetuksessa ja tutkimuksessa

Kotimaiset tiedejulkaisut ovat yhä vahvemmin siirtymässä avoimeen verkkojulkaisemiseen. Aiemmin ilmestyneiden lehtien digitointi luo jatkumon julkaisun historiasta nykyhetkeen. Aineistojen hyödyntäminen opetuksessa, tutkimuksessa ja yhteiskunnallisten päätösten taustana helpottuu.

Digitoinnin merkitys onkin Lauri Tuomen mukaan laajasti yhteiskuntien kehittämisessä tutkimustiedon pohjalta. Siinä mielessä se suuntautuu tulevaisuuteen, vaikka kohteena ovat aiemmin ilmestyneet, painetut julkaisut.

”Digitointi ei ole vain tekninen kysymys vaan sivistyksen tasa-arvon kysymys”, hän sanoo.

Vuonna 1874 perustettu Kvs-säätiö on maan vanhin sivistysjärjestö, joka edistää tutkimustiedon saatavuutta julkaisuilla, koulutuksella, hankkeilla ja innovaatioilla. Sen kustantama vertaisarvoitu Aikuiskasvatus-tiedelehti avasi digiarkistonsa kesällä 2020. Lehti on luettavissa tiedelehtien Journal.fi-palvelussa koko historialtaan, vuodesta 1981 lähtien.

Avoin julkaiseminen vaatii kestävän perustan

Kotimaisten tutkimusjulkaisujen avoin saatavuus on niin opetusministeriön kuin tiedelaitosten ja monien tiedejulkaisijoidenkin tavoite.

”Jos avoimuus halutaan täysin maksuttomaksi julkaisujen käyttäjille, niiden tuottamisen kustannukset olisi korvattava kustantajille. Heidän työnsä parantaa julkaisujen laatua ja saavutettavuutta merkittävällä tavalla, eivätkä työ ja sen edellyttämä infrastruktuuri ole ilmaisia”, sanoo pääsihteeri Pauliina Raento Suomen tiedekustantajien liitosta.

Sivistyskulma on Kvs-säätiön fyysinen ja digitaalinen kohtaamispaikka sivistyksen ystäville. Sen tunniste sosiaalisessa mediassa on #arkisivistys.

Tiedelehti digiksi -työpaja pidettiin koronan takia Teams-yhteydellä etänä. Kansanvalistusseuran Sivistyskulmassa paikalla olivat (kuvassa vasemmalta lukien) Suomen tiedekustantajien liiton pääsihteeri Pauliina Raento, Liikunta & Tiede -lehden toimituspäällikkö Jouko Kokkonen, Aikuiskasvatuksen toimituspäällikkö Terhi Kouvo, digitointikonsultti Esko Clarke Sario ja toimitusjohtaja Lauri Tuomi. Etäyhteydellä luennoi johtava tietoasiantuntija Marja Kokko Tampereen yliopiston kirjastosta.

Kuva: Heini Huhtinen / Kvs-säätiö.

Lisää aiheesta: