Filosofia valtaa Haagan Alppiruusupuiston lauantaina 14. elokuuta – uusi tapahtuma mahdollistaa yhdessä oppimisen kaupunkitilassa

Puistofilosofian logoEnsi kertaa järjestettävä Haagan puistofilosofia tuo yhteen filosofit ja kaupunkilaiset keskustelemaan arkisista, isoista ja pienistä kysymyksistä Haagan Alppiruusupuistoon lauantaina 14. elokuuta klo 11–16.

Kyseessä on kaikille avoin ja maksuton tapahtuma, joka sai alkunsa haagalaisessa ruokapöydässä paikallisten ystävysten ideoimana.

Puistotapahtuma palauttaa filosofian arkisivistyksen perustaksi ja vahvistaa ajatusta kaupunkitilasta yhdessä oppimisen ympäristönä.

Päivän ohjelmistossa kuullaan keskusteluja esimerkiksi lemmikin ja ihmisen yhteiselosta, aivoista ja mielestä sekä vaatteiden merkityksestä kantajalleen.

Tapahtuman järjestää Kvs-säätiö yhdessä Kriittisen korkeakoulun, Filosofisen praktiikan verkosto Five ry:n, Filosofiaa lapsille, nuorille ja yhteisöille Filo ry:n, Lassila & Tikanojan sekä Helsingin Sanomien kanssa. HS vastaa ohjelman striimauksesta.

Poimintoja ohjelmasta

klo 11:15 – 12:00
Filosofi Tuomas Nevanlinna ja aivotutkija Katri Saarikivi keskustelevat aivoista ja mielestä filosofian ja tieteen suurena kysymyksenä.

13:00 – 13:45
Eläin- ja ympäristökysymyksiin erikoistunut filosofi Elisa Aaltola ja johtamisen filosofian professorina Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulussa työskentelevä Matti Häyry virittävät keskustelun lemmikin ja ihmisen yhteiselosta.

klo 14:45 – 15:30
Professori Arto O. Salonen ja toimittaja, kirjailija Laura Pörsti käyvät dialogia siitä, millaisia merkityksellisen ja kestävän elämän valintoja kannamme mukanamme vaatteiden muodossa.

Lisäksi tapahtumassa on lasten oma filosofiapiste, paikkatietoisuuskävelyjä kirjailija Jukka Laajarinteen luotsaamana sekä yleisölle avoimia pienryhmäkeskusteluja muun muassa rakkausteemalla.

Tapahtuma osa Sivistyskulman ohjelmistoa

Tapahtuma on osa Kvs-säätiön Sivistyskulman ohjelmistoa.

Kvs on sitoutumaton sivistyssäätiö ja arkisivistyksen ajatuspaja. Arkisivistys on yhdessä oppimista, jotta voimme pitää huolta ympäristöstä ja toisistamme. Sivistyskulma on pop up -tapahtumakonsepti, joka mahdollistaa yhdessä oppimisen sekä virtuaalisesti että kasvokkain.

Ulkoilmatapahtumassa on huomioitu koronaturvallisuus varmistamalla, että yleisö pystyy huolehtimaan riittävistä turvaväleistä ja seuraamaan ohjelmaa haluamaltaan etäisyydeltä.

Lue lisäähttps://kansanvalistusseura.fi/sivistyskulma/haagan-puistofilosofia-ajatuksia-alppiruusujen-alla

Lisätietoja:
Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi, lauri.tuomi(a)kvs.fi, 050 476 9977