Kuva: Canva. Kuvankäsittely: Kvs-säätiö.

Sivistyksen pelottomat

Demokratian ja sivistyksen supervuosi haastaa tekoihin – evästykset tuleville europarlamentaarikoille

Kirjoittajat: Lauri Tuomi, Björn Wallén Julkaistu:

Kuva: Canva. Kuvankäsittely: Kvs-säätiö.

EU-vaaleissa valittavat parlamentaarikot ovat aitiopaikalla puolustamassa sivistystä, joka on aktiivisen kansalaisuuden ja rauhan edellytys. Elinikäisen oppimisen edunvalvontaa tekevät Lauri Tuomi ja Björn Wallén antavat kolme evästystä vaaleihin.

EU-vaalit järjestetään aikana, joka on poikkeuksellisen haastava Suomessa, Euroopassa ja maailmalla. Tarvitsemme demokratian puolustamista, turvallisuuden vahvistamista ja rauhan edistämistä.

Kuluvaa vuotta kutsutaan demokratian supervuodeksi, koska sen aikana järjestetään kansainvälisesti merkittävät Yhdysvaltain presidentinvaalit, maailman väkirikkaimman maan Intian alahuoneen parlamenttivaalit ja uutta Eurooppa-politiikkaansa etsivän Britannian parlamenttivaalit. Venäjän aloittama sota Ukrainassa jatkuu, ja Gazan tilanne on erittäin vakava.

Kriisiytyneessä maailmantilanteessa vietämme Suomessa Sivistyksen teemavuotta, jonka aikana Kvs-säätiö koordinoi lukuisia sivistystapahtumia. Voimme perustellusti kutsua vuotta 2024 myös sivistyksen supervuodeksi.

Elinikäinen oppiminen on perusta

Miten demokratian ja sivistyksen supervuodet kytkeytyvät EU-vaaleihin? Elinikäisellä oppimisella.

Tässä kolme poimintaa tuleville parlamentaarikoille Euroopan aikuiskoulutusjärjestön (EAEA) ja kotimaisen sivistystyön Vapaa Sivistystyö ry:n (VST) suosituksista.

Tunnistakaa aikuisten oppimisen ja aikuiskoulutuksen rooli Euroopan muutoksessa ja demokratian edistämisessä.

Suomen hallitus päätti ohjelmassaan mittavista menoleikkauksista vapaaseen sivistystyöhön vuosina 2024–27. Samanlaista kehitystä on nähtävissä naapurissamme Ruotsissa. Aikuiskoulutuksen kokonaisvaltainen rooli näyttää unohtuneen.

EAEA ihmettelee eurooppalaisen aikuiskoulutuksen mallioppilaina pitämiensä maiden nykypolitiikkaa. Miksi Suomessa ei nähdä aikuiskoulutusta ja elinikäistä oppimista investointina, jolla turvataan kestävät siirtymät elämän nivelvaiheissa, kuten työttömyyden koetellessa tai eläkkeelle siirryttäessä? Samalla vahvistetaan osaamista niin kilpailukykyisen talouden kuin kansalaisyhteiskunnan perustana.

Nimetkää EU-komissaari elinikäisen oppimisen edistämiseen.

Kesäkuun vaaleissa valittavan Euroopan parlamentin tulisi luoda elinikäisen oppimisen koulutuspolitiikkaa, jolla rakennetaan aktiivista kansalaisuutta, rauhaa, perus- ja kansalaistaitoja, digitaalista inkluusiota, työllistyvyyttä ja hyvinvointia. Sen edistämiseen tarvitaan oma viranhaltija. Elinikäisen oppimisen komissaari pystyy koordinoimaan kirjavaa aikuiskoulutuksen kenttää unionin yhteisten strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Oppimisen mahdollistaminen kaikille on yksi Euroopan tärkeimpiä turvatakuita. Esimerkiksi Ukrainan haavoittuva tilanne vaatii koordinoitua koulutusta kansalaisyhteiskunnan ja rauhan rakentamiseksi ruohonjuuritasolta lähtien.

Lisätkää aikuisten oppimisen ja aikuiskoulutuksen rahoitusta, jotta koulutuksesta tulee saavutettavaa kaikille.

Euroopassakin koulutus kasautuu hyväosaisille, eikä sen voimaa nähdä sivistyksen saavutettavuuden ja inkluusion parantamisen näkökulmasta. Koulutuspoliittinen kohtaanto-ongelma vaatii ratkaisuja.

Kaikenikäisten perus- ja kansalaistaitojen rapautuminen on Eurooppaa – ja koko maailmaa – yhdistävä haaste. Esimerkiksi ilman medialukutaitoa ja muita digitaitoja syrjäytymisen ja ääriajattelun riskit kasvavat. Perustaidot ovat myös huippuosaamisen perusta.

Demokratian ja sivistyksen supervuonna riittää merkityksellistä tekemistä alkavalla europarlamenttikaudella.

P. S. Hyvä äänioikeutettu

Käyttämällä ääntäsi eurovaaleissa vaikutat siihen, että elinikäisellä oppimisella on puolustajansa uudessa parlamentissa.

Kansainvälinen konferenssi tuo Euroopan aikuiskouluttajat Helsinkiin 11.-12. kesäkuuta

Euroopan aikuiskoulutusjärjestö (EAEA) ja globaali aikuiskoulutusjärjestö ICAE järjestävät aikuiskasvattajille ja aikuiskoulutuksen ammattilaisille suunnatun konferenssin Helsingissä. Transforming Lives, Communities and Society -konferenssia isännöi Kvs-säätiö, joka tuottaa EAEA-järjestölle viestintäpalveluja opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) tuella. Se kuuluu Sivistyksen teemavuoden ohjelmaan.

Tutustu konferenssin ohjelmaan