Sivistysremontti-podcast avaa käsityksiä sivistyksestä tunnettujen vieraiden kanssa – mitä pitää rakentaa, mitä purkaa?

Keskustelu sivistyksestä pulpahtelee esille politiikassa ja arjessa. Perinteitä kunnioitetaan ja päivitystä kaivataan. Mutta mitä pitäisi rakentaa ja mitä purkaa?

Sivistysremontti-podcast tarttuu ajankohtaiseen teemaan. Studiossa vieraiden kanssa ovat Annamari Huovinen ja Maija Töyry.

Podcastia julkaisevat Kansanvalistusseuran Aina-verkkomedia ja Kriittisen korkeakoulun Katsaus-verkkojulkaisu.

Kolme ensimmäistä jaksoa kuunneltavissa

Ensimmäisessä jaksossa kysytään, mitä sivistys on. Euroopan historian professori Laura Kolbe Helsingin yliopistosta ja ilmastoaktivisti, kaupunginvaltuutettu Leo Stranius vastaavat kysymykseen.

Toisessa jaksossa käsitellään koulutusta kansakunnan sivistäjänä. Millainen on yliopiston tutkijan sivistystehtävä ja kuinka radikaali kirjasto voi olla sivistystyössään? Asiaa kommentoivat Oodi-kirjaston johtaja Anna-Maria Soininvaara ja Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimuksen verkoston tutkija Timo Miettinen.

Kolmas jakso tarkastelee taidetta muutosvoimana. Keskustelun ytimessä ovat kansankulttuuri, korkeakulttuuri ja viihde. Saavuttaako kulttuuri yhtä lailla marginaaleissa elävät ja eri elämäntilanteissa olevat? Aiheesta keskustelevat rap-muusikko Karri Paleface Miettinen ja Ateneumin taidemuseon johtaja Marja Sakari.

Teemoina taidetta, taloutta ja ekologiaa

Sivistysremontti-podcast rakentaa sivistyskeskustelua juontajien ja vieraiden dialogina.

Juontajista kauppatieteiden tohtori Annamari Huovinen työskentelee tiedeviestijänä Hankenilla ja kouluttajana Osuuskunta Mediakollektiivissa. Dosentti Maija Töyry on pitkän linjan journalisti ja journalistisen työn opettaja.

– Luomme eetteriin tilaa ajatustenvaihdolle, jossa asiantuntijat saavat yhdessä kehitellä aiheita ilman paineita, sanoo Huovinen.

Keskustelun juontajat eivät usko, että monimutkaisiin kysymyksiin löytyy lopullisia vastauksia.

– Moni näkökulma voi olla yhtä aikaa totta, mikä usein unohtuu somen pikakeskusteluissa. Niille haluamme tarjota vastalääkettä, sanoo Töyry.

Tulevat jaksot käsittelevät taloutta, politiikkaa, ekologisuutta ja monikulttuurisuutta. Ne julkaistaan helmi-maaliskuussa 2020.

Näin seuraat Sivistysremonttia:

Sarjan on tuottanut Mediakollektiivi. Podcastin yhteistyökumppani on Keskustakirjasto Oodi. Sarjassa on kuusi jaksoa.

Kansanvalistusseura sr. on sitoutumaton sivistyssäätiö, arkisivistyksen ajatuspaja ja sivistyksen peloton puolustaja.

Lisätiedot: viestintäpäällikkö Annu Griñan, Kansanvalistusseura, 040 7594 532, annu.grinan(a)kvs.fi