Meiltä puuttuvat rakenteet, jotka tukisivat toimittajien ammatillisten ohjeistusten ylläpitoa, kirjoittaa Palestiinan medialukutaito-opetushankkeessa opettajana työskentelevä toimittaja Tamara Abulaban Betlehemin yliopistosta.
Työskennellessäni suomalaisjournalistien ja vapaaehtoisten rinnalla olen saanut kokea todella avartavia hetkiä. Toimin journalismin yliopisto-opettajana Betlehemin ylipistossa ja tässä hankkeessa opetan medialukutaitoa yhdessä suomalaisten kanssa.
Tämän yhteistyön kautta olen oppinut arvostamaan suomalaisten kollegoideni ainutlaatuisia näkökulmia ja kulttuurieroja. Heidän asenteensa avoimeen keskusteluun ja keskinäiseen ymmärrykseen on tehnyt minuun syvän vaikutuksen.
Koska elämme konfliktialueella, käsittelemämme aiheet opetuksessa poikkeavat usein suuresti suomalaisten kollegoidemme aiheista.
Oli inspiroivaa nähdä suomalaisten lähestymistapa journalismiin. Heidän lähestymistapansa on mielestäni tutkiva ja syvästi aihetta kunnioittava. Olen oppinut paljon suomalaisten toimittajien sitoutumisesta puolueettomuuteen, arvoon, joka puhuttelee voimakkaasti myös minua.
Akateemisten luentojen sijaan keskustelimme vastakkaisista todellisuuksistamme. Samalla kun suomalaiset kollegamme käsittelevät mediaa suhteellisen vakaassa ympäristössä, me Palestiinassa navigoimme ympäristössä, jossa media on todistaja päivittäiselle kamppailullemme. Joskus media on meille myös selviytymisen väline.
Tämä kurssi on muistuttanut minua siitä, kuinka media voi rakentaa siltoja maailmojen välillä — vaikka se samalla kirkastaa omien haasteidemme todellisuutta.
Puuttuvat rakenteet
Yksi silmiinpistävä ero, jonka huomasin, on ohjeistusten määrä suomalaisessa journalismissa. Suomalaiset journalistit työskentelevät selkeiden eettisyyttä, läpinäkyvyyttä ja tarkkuutta korostavien ohjeistusten mukaan.
Palestiinalainen media toimii usein vähemmän säädellysti. Tämä joustavuus voi olla hyödyllistä, mutta se tuo mukanaan myös haasteita. Meiltä puuttuvat rakenteet, jotka tukisivat toimittajien ammatillisten ohjeistusten ylläpitoa.
Näiden rakenteiden puuttuminen on kirkastanut minulle tarvetta selkeämpien ja eettisten ohjeiden luomiselle Palestiinassa. Nämä eettiset ohjeistukset voisivat vahvistaa myös medialukutaidon osaamista alueellamme.
Jännittynyt ilmapiiri
Betlehemin yliopiston ilmapiiri on jännittynyt, mutta kriisitilanteissa opiskelijat ja henkilökunta osoittavat poikkeuksellista kykyä selviytyä. Opettaminen näissä olosuhteissa on vaikeaa, sillä opiskelijat kantavat usein vallitsevien olosuhteiden painolastia luokkahuoneeseen asti. Silti opintoihin sitoutuminen nähdään hiljaisena vastarinnan ja toivon eleenä.
Yhteistyö suomalaiskollegoideni kanssa on vahvistanut kulttuurienvälisen vuorovaikutuksen merkitystä. Vaikeuksien keskellä heidän solidaarisuutensa antaa meille voimaa. Heidän uteliaisuutensa todellisuuttamme kohtaan ruokkii toivoani tulevasta kasvokkain tapahtuvasta yhteistyöstä, sillä nyt suomalaiset kollegamme opettivat etänä Suomesta käsin.
Tamara Abulaban
- Kattava medialukutaito-opetus Palestiinassa -hankkeen opettaja
- Opettaa journalismia ja mediaa Betlehemin yliopistossa
- Elokuvantekijä