Yhdessä projektissa journalismin opiskelijat Razan Hamid ja Diala Ayesh pitivät opettaja Tamara Abu Labanin ohjauksessa Tuqu’n kaupungissa työpajan valeuutisista ja niiden taustan tarkistamisesta. Tavoitteena oli lisätä nuorten aikuisten tietoisuutta digiturvallisuudesta ja korostaa somekanavissa julkaistujen tietojen tarkistamisen tärkeyttä. Pajoissa keskusteltiin ja pelattiin pelejä, joissa opittuja asioita sovellettiin käytäntöön.
Medialukutaitoa opetetaan kouluissa ja yhteisöissä Betlehemin yliopiston järjestämissä työpajoissa. Pajat ovat osa Kvs-säätiön hankkeita Palestiinassa, jossa se on järjestänyt koulutusta faktantarkistuksesta ja digiturvallisuudesta paikallisten kumppaneiden kanssa jo vuodesta 2015.
Syksyllä 2024 Betlehemin yliopiston 27 journalistiopiskelijaa jalkautui paikallisiin kouluihin ja yhteisöihin Betlehemissä, Hebronissa ja muualla Palestiinalaisalueella. He järjestivät 11 osallistavaa ja toiminnallista työpajaa, joissa kerrottiin sosiaalisen median uhkista, digiturvallisuudesta sekä disinformaation tunnistamisesta.
Pajoissa tehtiin muun muassa julisteita ja videoita, maalattiin muraali, keskusteltiin ja tuotettiin teatteriesitys. Kohderyhmänä olivat lapset ja nuoret, nuoret aikuiset sekä iäkkäät naiset.
Projektipajat olivat osa opiskelijoiden medialukutaitokurssia, jonka Betlehemin yliopisto järjesti yhteistyössä Kvs-säätiön kanssa.
Kansalaisyhteiskunta vahvemmaksi
Yhteisöprojektit olivat osa Kvs-säätiön Kattava medialukutaito-opetus Palestiinassa -hanketta, joka toteutetaan vuosina 2023–2026 (Kattava medialukutaito-opetus Palestiinassa (2023–2026) – Kvs-säätiö).
Hanke on jo neljäs medialukutaitohanke Palestiinassa Kvs-säätiön historiassa, ja tänä vuonna tuleekin kuluneeksi kymmenen vuotta vuonna 2015 alkaneesta ensimmäisestä hankkeesta (Medialukutaidon edistäminen Palestiinassa (2015–2026)).
Miehityksestä ja Länsirannan tilanteesta keskusteltiin paljon, mutta usein journalismin näkökulmasta: millaisista näkökulmista opiskelijat haluaisivat aiheita käsitellä. – Vapaaehtoistyöntekijä Saara-Miira Kokkonen
Yhteistyökumppaneita ovat olleet Betlehemin ja Birzeitin yliopistot sekä Jeninin amerikkalainen yliopisto sekä kymmenet suomalaiset vapaaehtoiset. Hankkeita on rahoittanut ulkoministeriö.
Kymmenen vuoden aikana hankkeen medialukutaitokursseilla on jaettu tietoa disinformaatiosta ja faktantarkistuksesta
- viestinnän ammattilaisille, toimittajille ja kansalaisjärjestöjen aktiiveille
- yliopisto-opettajille ja journalismin opiskelijoille sekä
- koululaisille ja lukuisten yhteisöjen jäsenille.
Kyse ei ole pelkästä medialukutaidon opetuksesta vaan sen juurruttamisesta yhteisöihin ja esimerkiksi pysyväksi osaksi Betlehemin yliopiston journalismin opetusohjelmaa. Viime kädessä kyse on demokratian ja kansalaisyhteiskunnan vahvistamisesta.