Osallisuus ja yhteiskunnallinen toimijuus ovat kestävän tulevaisuuden avaimia — sivistyksen superviikko Helsingissä

Vihreä siirtymä, maahanmuutto ja sosiaaliset muutokset puhuttivat kesäkuussa sivistyksen superviikolla, kun aikuiskoulutuksen kansainväliset kattojärjestöt kokoontuivat Helsingissä. Suomen vanhin sivistyssäätiö, Kvs-säätiö, on edistänyt elinikäistä oppimista ja sivistystä Suomessa jo 150 vuotta.

Kvs-säätiö, EAEA (European Association for the Education of Adults) ja ICAE (International Council for Adults Education) järjestivät 11.-12. kesäkuuta Helsingissä konferenssin, jonka keskiössä oli aikuiskoulutuksen merkitys yksilöille, yhteisöille ja yhteiskunnalle. Tapahtuma kokosi aikuiskoulutuksen asiantuntijoita yhteen lähes 40 maasta. Vuosittainen tapahtuma järjestettiin tänä vuonna Helsingissä samalla viikolla, kun Kvs-säätiö vietti 150-vuotissyntymäpäiväänsä.

Keskusteluissa käsiteltiin muun muassa vihreää siirtymää, maahanmuuttoa ja sosiaalisia muutoksia, joita kansalaiset kohtaavat eri puolilla maailmaa. Aikuiskoulutusjärjestöt pyrkivät löytämään ratkaisuja näihin haasteisiin.

Aikuiskoulutus edistää demokratiaa ja osallisuutta

Unescon elinikäisen oppimisen instituutin (UIL) johtaja Isabell Kempf korosti puheenvuorossaan, että osallisuus ja yhteiskunnallinen toimijuus ovat kestävän tulevaisuuden avaimia. Paremman maailman eteen tarvitaan yhteisöllisyyttä ja mahdollisuuksia oppia.

“Vapaa sivistystyö on nyt tärkeämpää kuin koskaan, sillä se on avointa kaikille. Koulutus on avain demokratiaan ja vakauteen”, totesi presidentti Tarja Halonen, joka on myös Sivistyksen teemavuoden 2024 toinen suojelija.

Aikuiskoulutuksen globaalin kattojärjestön, ICAEn puheenjohtaja Robbie Guevara nosti esille aikuiskoulutuksen osallistamisen merkityksen demokratialle. Kuluvana vuonna eri puolilla maailmaa käydään monia merkittäviä vaaleja, joiden muutosvoima vaikuttaa yksilöihin, yhteisöihin ja yhteiskuntiin.

ICAEn pääsihteerin Katarina Popovićin mukaan pandemian jälkeistä aikaa on leimannut yleinen demokratian heikentyminen. Aikuiskoulutuksessa tulisi vahvistaa demokratiaa rakentavaa kokonaisvaltaista lukutaitoa esimerkiksi teknologian avulla.

Euroopan aikuiskoulutusjärjestön, EAEAn pääsihteeri Gina Ebner painotti, että aikuiskoulutussektorin on pystyttävä osoittamaan oppimisen hyödyt päättäjille. Toimijoiden yhteistyö ja yhteiset tulevaisuuden näkemykset ovat siksi ratkaisevan tärkeitä.

Grundtvig-palkinto Puolaan

Aikuiskoulutuskonferenssin yhteydessä pidettiin Grundtvig-gaala, jossa palkittiin elinikäisen oppimisen onnistumisia ja saavutuksia ruohonjuuritasolla.

Paikallisen, alueellisen ja kansallisen kategorian voitti puolalainen SmartFood, joka osallistaa kaupunkilaiset monimuotoiseen ruokatuotantoon. Palkinnon vastaanotti Ewa Duda.

Ylikansallisen kategorian tunnustuksen sai Euroopan kirjastojen digitaalista voimaantumista edistävä ADELE-hanke, jota koordinoi italialainen eGINA. Tunnustuksen vastaanotti Elisabetta Mei.

150-vuotias Kvs-säätiö edistää elinikäistä oppimista, sivistystä ja aikuiskoulutusta

Konferenssi oli myös osa opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämää Sivistyksen teemavuotta, jota koordinoi Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.). Teemavuoden aikana suomalaista, dynaamista sivistystä sanoitetaan uudelleen ja tuodaan kaikkien arkeen.

Kvs-säätiö on toiminut elinikäisen oppimisen, sivistyksen ja aikuiskoulutuksen hyväksi jo 150 vuotta ja vietti syntymäpäiväänsä sivistyksen superviikolla 12.6..

”Sivistyksen superviikko oli yksi ehdoton 150-juhlavuotemme ja Sivistyksen teemavuoden huipentumista. Lisäksi olemme erittäin iloisia, että Unescon Isabell Kempf ajoitti Suomen-vierailunsa juuri tähän viikkoon”, sanoo Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi.

”Käynnistimme myös Pohjoismaiden kanssa keskustelun omasta sivistysverkostosta. Sivistys-sana on levinnyt Suomesta jo konferenssin puheenvuoroihin ja epävirallisiin keskusteluihin. Sivistys valloittaa maailmaa!”, Tuomi iloitsee.

Kuvassa (vasemmalta oikealle): Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi (vas. ylhäällä); Presidentti Tarja Halonen (oik. ylhäällä); Unescon elinikäisen oppimisen instituutin (UIL) johtaja Isabell Kempf (vas. alhaalla); EAEAn ja ICAEn konferenssiosallistujia Helsingin Ruoholahdessa (oik. alhaalla). Kuvat ja kuvamuokkaus: Kvs-säätiö.