

Hyvinkään kaupunginkirjaston informaatikko Katja Pettersson ja kirjastonhoitaja Milla Helminen pitävät kirjaston voimavarana tiiviitä yhteyksiä paikallisyhteisöön.
Hyvinkään kaupunginkirjaston informaatikko Katja Pettersson ja kirjastonhoitaja Milla Helminen pitävät kirjaston voimavarana tiiviitä yhteyksiä paikallisyhteisöön.
Kun uutisia seurataan yhä useammasta lähteestä, on yhä tärkeämpää tietää, mihin voi luottaa. Uutistenlukupajassa nuoret ja aikuiset ottavat haltuun kriittistä lukutaitoa toiminnallisten harjoitusten ja keskustelun voimalla.
”Mikä uutisotsikko on jäänyt mieleesi viime päivinä?” mediakasvattaja Johannes Repo kysyy Hyvinkään kaupunginkirjastolla oppilasryhmältä.
Tapainlinnan koulun seitsemäsluokkalaiset ovat suomen kielen ja kirjallisuuden tunnillaan Uutistenlukupajassa oppimassa kriittistä medialukutaitoa.
Kynät sauhuavat pienryhmissä. Fläppitaululle läiskitään post it -lappuja.
Arvaatteko, mikä on helmikuun tärkein uutisaihe? Yhdysvaltain presidentistä Donald Trumpista on pari mainintaa, pari taas nostaa uutisen tai populaarikulttuurin maailmasta. Mutta tärkein aihe on tässä: Linnanmäen ranneke maksaa ensi kesänä 53 euroa.
Kriittinen lukutaito on kansalaistaito
Uutistenlukujapaja on Kvs-säätiön ja Mediakasvastusseuran vastaus kasvavaan huoleen disinformaation ja valeuutisten haitoista kansalaisyhteiskunnalle. Kirjastoissa toteutettavissa työpajoissa opiskellaan toiminnallisten harjoitusten ja keskustelun voimalla kriittistä lukutaitoa.
Uutistenlukua eri mediamaailmoissa –hankkeessa toteutettavia pajoja pidetään kevään aikana eri paikkakunnilla sekä nuorille että aikuisille.
”Uutistenlukupaja pohjustaa myöhemmin keväällä käsiteltäviä mediakasvatuksen aiheita, kuten uutista, uutiskuvaa ja median tehtäviä”, Tapainlinnan koulun suomen ja kirjallisuuden opettaja Sanna Mielikäinen kertoo.
Koulu tekee tiivistä yhteistyötä kirjaston kanssa: kouluun lainataan kirjasarjoja, ja oppilaiden kanssa käydään oppitunneilla kirjastossa lainaamassa luettavaa.”
Algoritmit vääristävät uutiskattausta
Me suomalaiset tutkitusti luotamme mediaamme, mutta tapamme seurata mediaa on muutoksessa. Uutisia kuitenkin seurataan yhä useammasta lähteestä – hyvinkääläisnuorten tutuin uutismedia on TikTok-yhteisöpalvelu.

Helmikuun tärkein uutinen.
Nopeassa tiedonvälityksessä fakta ja fiktio saattavat sekoittua, ja sosiaalisen median algoritmit vääristävät uutiskattausta nostamalla esiin suosituimpia sisältöjä.
”Seuraapa uutisia perinteisestä sanomalehdestä tai sosiaalisesta mediasta, on tärkeää osata tunnistaa luotettavat ja itseä palvelevat sisällöt, joista on oikeasti hyötyä arjessa ja maailmankuvan laajentamisessa”, Mediakasvatusseurassa työskentelevä Repo sanoo.
Työpajassa käydään läpi uutislähteitä, tutustutaan journalismin etiikkaan, tunnistetaan valeuutisia ja sukelletaan deepfaken eli syväväärennösten maailmaan. Kriittisyyttä tarvitaan esimerkiksi tekoälyn väärinkäytöksiltä suojautumiseen.
”Kun outo numero soittaa ja vastaat puhelimeen, eikä kukaan vastaa, ei kannata ryhtyä lörpottelemään. Ääntäsi saatetaan nauhoittaa ja myöhemmin käyttää väärin. Sano enintään hei, ja jos vastausta ei kuulu sulje puhelin”, Repo opastaa ryhmäänsä.
Kirjastossa on matalat kynnykset
”Kirjastoille medialukutaidon edistäminen on entistä tärkeämpää, kun kaikki tieto pirstaloituu, ja tulee yhä vaikeammaksi ymmärtää maailmaa”, Hyvinkään kaupunginkirjaston informaatikko Katja Pettersson sanoo.
Matalat kynnykset ovat vahvuus myös mediakasvatuksessa.
”Kirjasto on kaikille avoin ja ilmainen kohtaamispaikka, jossa kaikilla on mahdollisuus kokea osallisuutta. Meillä on hyvät verkostot ja yhteydet järjestöihin, joten voimme koota eri tahoja yhteen”, Pettersson sanoo.
Hankkeessa pilotoidun työpajamallin pohjalta työstetään materiaali kirjastoille omien työpajojen järjestämiseksi. Se tulee vapaasti saataville avointen oppimateriaalien kirjastoon.
Hankkeessa saatujen kokemusten pohjalta luodaan helpot pajakonseptit, joita kirjastot voivat hyödyntää esimerkiksi tapahtumien yhteydessä tai säännöllisemmin ryhmätoimintana. Työpajamateriaali tulee vapaasti saataville esimerkiksi Avointen oppimateriaalien kirjastoon.
Medialukutaitopajoja nuorille ja aikuisille -hanketta rahoittaa Kansallinen audiovisuaalinen instituuti (KAVI).
Lisää aiheesta:
- Horowitz, M., & Matikainen, J. (2024). Luottamusta rakentamassa: Media- ja informaatiolukutaito ja kansallinen resilienssi. Aikuiskasvatus, 44(4), 255–267.
- Aikuiskasvatus 4/2024. Kriittinen lukutaito eriarvoistuvassa digitaalisessa yhteiskunnassa. Teemanumero.