Palestiinalaisilta oppii paljon esimerkiksi toimittajan työn merkityksestä, kirjoittaa medialukutaito-opetushankkeessa vapaaehtoisena työskennellyt Hanna Hirvonen.
Toimin vapaaehtoisena kouluttajana Kattava medialukutaito-opetus Palestiinassa -hankkeessa kesällä ja syksyllä 2024. Tehtäväni oli opettaa medialukutaitoa journalismin yliopisto-opiskelijoille Betlehemin yliopistossa etäyhteyksin.
Suunnittelin syyskuun koulutukseen kurssipäivän palestiinalaisen vapaa toimittaja ja yliopisto-opettaja Ossaydin kanssa. Sovimme, että kurssipäivän aluksi puhun opiskelijoille journalistisesta työprosessista.
Halusin kertoa opiskelijoille vinkkejä juttuideointiin, joten kysyin työpariltani, miten hän ideoi. Ossayd tuli heti opettaneeksi minullekin innostavan tavan: hänelle tärkeä ideoiden lähde on tori kotikaupunki Betlehemissä. Ossayd menee torille keskustelemaan myyjien kanssa. Moni myyjä tulee torille kaupungin ulkopuolelta ja kantaa mukanaan tietoa kotialueensa tilanteesta. Siitä kuuleminen saattaa laittaa alulle juttuidean.
Palestiinalaisten kanssa ollessani minua inspiroi eniten juuri välitön, spontaani oleminen ja kohtaaminen toisilleen tuntemattomien ihmisten kesken. Mitäpä jos itsekin menisin tämänhetkisessä kotikaupungissani, Joensuussa, torille kuulostelemaan, mitä myyjillä on mielessään? Millaisia ideoita silloin saisin?
Selviytymisen keino
Medialukutaito-kurssilla oli tapana, että harjoituksen jälkeen yksi pienryhmän jäsenistä esitteli ryhmässä käytyä keskustelua koko luokalle.
Opiskelijoiden ideointiharjoituksen aikana syntyneet juttuideat opettivat minulle uutta Betlehemin arjesta. Esimerkiksi sen, että toisinaan Betlehemin ulkopuolella tuotettua ruokaa on vaikea kuljettaa kaupunkiin; matkalla on Israelin ylläpitämiä tarkastuspisteitä, jotka tekevät kaupunkiin pääsystä epävarmaa.
Kurssilla tulin ajatelleeksi uutta toimittajan työn merkityksestä: toimittajan työ voi olla jonkinlainen keino selvitä esimerkiksi oman kotialueen vaikeuksista. Jos keskittyy näkökulmien pohtimiseen, haastateltavien valintaan ja kirjoittamiseen, tilannetta voi kenties välillä tarkastella ikään kuin ulkopuolelta.
Kohtaamisen hetkiä
Matkani palestiinalaisten parissa alkoi vuonna 2017, kun tein ensimmäisen kerran haastatteluja palestiinalaisleireissä Libanonissa.
Haastattelut palestiinalaisleireissä nousivat esille myös medialukutaito-opetus -hankkeessa. Vapaaehtoisen tehtäviin kuului webinaarin valmisteleminen ja pitäminen kurssiviikon jälkeen. Valitsin aiheeksi eri taustoista tulevien ihmisten haastattelut.
Haastatteleminen Libanonin palestiinalaisleireissä on omanlaistaan verrattuna esimerkiksi haastattelemiseen Suomessa. Yksi ero tulee esille jo haastattelujen järjestämisessä: ihmiset leireissä ovat herkästi valmiita syvällisiin haastatteluihin, vaikka niistä ei olisi sovittu etukäteen. Usein haastattelut myös tapahtuvat Libanonin palestiinalaisleireissä haastateltavan kotona.
Koen, että palestiinalaiset ovat opettaneet minulle toisenkin merkityksen toimittajan työstä.
Vaikka keskustelusta syntyvä journalistinen tuotos on tärkeä, myös kohtaamisen hetki voi olla todella merkityksellinen.
Palestiinalaiset Libanonissa elävät pitkittyneessä pakolaisuudessa. Moni kokee, että heidät on unohdettu.
Leireissä saan olla kuuntelija ihmisille, joista tuntuu, ettei heitä yleensä kuunnella tarpeeksi. Koska kaikki haluavat tulla kuulluiksi, jo kohtaamisella tuntuu olevan suuri merkitys.
Hanna Hirvonen
- Kattava medialukutaito-opetus Palestiinassa -hankkeen vapaaehtoinen kouluttaja syksyllä 2024
- Vapaa toimittaja, joka kirjoittaa ja valokuvaa suomalaisiin lehtiin, pääasiassa liittojen ja järjestöjen lehtiin
- Kiinnostuksen kohteita ovat Lähi-itä, erityisesti Libanon ja Palestiina, pakolaisuus, maahanmuutto, kotiutuminen Suomeen ja rauhan rakentaminen