Dosentti Hannele Cantell sai Kansanvalistusseuran Sivistyspalkinnon 2024.

Kuvassa Kvs-säätiön toimitusjohtaja Lauri Tuomi, valtuuskunnan puheenjohtaja, presidentti Tarja Halonen ja hallituksen puheenjohtaja Pekka Sauri, dosentti Hannele Cantell, Erätauko-säätiön toimitusjohtaja Laura Arikka sekä Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius. Kuva: Janette Mirjamo.

Hannele Cantellille Kansanvalistusseuran Sivistyspalkinto 2024 – kunniakirjat rauhantyöstä Suomen Rauhanliitolle ja Erätauko-säätiölle

Tänä vuonna 150-vuotisjuhlaansa viettävä Kansanvalistusseura sr. (Kvs-säätiö) on myöntänyt Sivistyspalkinnon dosentti ja kirjailija Hannele Cantellille. Juhlavuotensa kunniaksi Kvs-säätiö jakoi lisäksi kunniakirjat rauhantyöstä Suomen Rauhanliitolle ja Erätauko-säätiölle.

Kvs-säätiön valtuuskunnan puheenjohtaja, presidentti Tarja Halonen, kuvailee Sivistyspalkinnon vastaanottanutta Hannele Cantellia todelliseksi sivistyksen pelottomaksi puolustajaksi.

Cantell on kasvatustieteen tohtori ja filosofian maisteri, joka työskentelee opettajankouluttajana Helsingin yliopistossa. Hän on kirjoittanut yli 150 oppi- ja tietokirjaa maantieteen, ympäristöopin, kestävyyskasvatuksen ja kasvatustieteen teemoista.

Cantell julkaisi vuonna 2022 narratiivisen, autofiktiivisen tietokirjan Sekunnit ennen kaatumista. Kirja kuvaa sairastumista, vammautumista ja elämänmuutoksen tunteita. Kirjan pohjalta on tehty myös teatteriesitys.

”Palkintotoimikuntamme perusteluissa korostuivat aiemmin kuvattujen ansioiden lisäksi hänen esimerkillinen ja laaja-alainen toimintansa sivistyksen eteen. Cantell on nostanut esille kulttuurin ja taiteen merkitystä omalla esimerkillään. Lisäksi hän on globaali toimija ja kestävän kehityksen ja tulevaisuuden puolesta puhuja”, toteaa presidentti Tarja Halonen.

Palkittu Hannele Cantell näkee sivistyksen keskeisenä taitona, joka elää ajassa.

”Kun maailma muuttuu, myös käsityksemme sivistyksestä tulee muuttua. Ihmiskeskeistä ajattelua tulee laajentaa ja ottaa vastuuta koko planeetasta. Sivistys on ymmärrystä, rohkeutta ja myötätuntoa puolustaa ihmisiä ja muita eliöitä, jotka ovat vaarassa jäädä jalkoihin. Sivistynyt ihminen ei tuhoa”, Cantell summaa.

Sivistyspalkinto oli tänä vuonna kansainvälisesti palkitun lasitaiteilija Sini Majurin teos “Vihreä sali”. Taiteilija on yhdistänyt teoksessa sata vuotta vanhan graal-lasitekniikan ja lappilaisen lehtikullan.

Kunniakirjat rauhantyöstä Suomen Rauhanliitolle ja Erätaukokeskustelulle

“Rauha voidaan nähdä työnä, joka tähtää siihen, että sotia ei olisi. Toisaalta rauhantyö voi olla laajempaa yhteiskunnan perustaa vahvistavaa toimintaa. Näitä molempia näkökulmia palkintotoimikunta halusi huomioida kunniakirjojen kautta”, toteaa Kansanvalistusseuran hallituksen puheenjohtaja Pekka Sauri.

Suomen Rauhanliitto on kattojärjestö kotimaisille rauhanjärjestöille. Se edistää konfliktien ennaltaehkäisyä, kampanjoi rauhanrakentamisen puolesta ja osallistuu turvallisuuspoliittiseen keskusteluun. Lisäksi se tarjoaa rauhankasvatusta Rauhankoulussa ja ylläpitää Rauhanasemaa.

Kunniakirjan vastaanotti Suomen Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius. ”Rauhanliiton toiminta on nähty sen koko olemassaolon ajan nimenomaan valistustyönä. Suomen vanhimpana yhtäjaksoisesti toimineena rauhanjärjestönä koemme samanmielisyyttä valistus- ja sivistystyötä tekevien kansalaisjärjestöjen kanssa. Rauha tulee rakentaen”, sanoo Lodenius.

Erätauko-säätiö edistää rakentavaa keskustelua

Toinen kunniakirja myönnettiin erätaukokeskustelulle. Sen vastaanotti Erätauko-säätiön toimitusjohtaja Laura Arikka.

Palkintotoimikunnan mukaan erätaukomenetelmä on merkittävä rakentavan dialogin edistäjä maassamme.  Varsin tuoreena menetelmänä se on tavoittanut erittäin laajat kohderyhmät ja vakiinnuttanut paikkansa maassamme. Rakentava dialogi on rauhantyötä parhaimmillaan.

”Sivistysvaltio Suomi ei ole syntynyt tyhjästä, eikä Suomi ole vielä valmis. Erätauko edistää sitä, että kaikki kokevat kuuluvansa yhteiseen sivistysvaltioomme. Kumppanit ovat tässä olennaisen tärkeitä: Erätauko tehdään yhdessä”, sanoo Arikka.

Sivistyspalkinto nostaa suomalaisia sivistystekoja

Kansanvalistusseuran Sivistyspalkinto jaetaan ajankohtaiselle henkilölle, ryhmälle tai teolle, joka edistää sivistystä suomalaisessa yhteiskunnassa. Sivistyksellä tarkoitetaan empatiaa, suvaitsevaisuutta sekä vastuuta ympäristöstä ja maailmasta.

Valtuuskunnan puheenjohtaja, presidentti Tarja Halonen, säätiön hallituksen puheenjohtaja Pekka Sauri ja toimitusjohtaja Lauri Tuomi luovuttivat Sivistyspalkinnon ja kunniakirjat Kansanvalistusseuran 150-vuotisjuhlassa Vanhalla ylioppilastalolla 5.9.2024.

Kansanvalistusseura ― sivistyksen peloton puolustaja jo vuodesta 1874

Kansanvalistusseura sr. (Kvs-säätiö) on sitoutumaton sivistyssäätiö, jonka tehtävänä on edistää sivistystyötä, aikuiskasvatusta ja elinikäistä oppimista.  Säätiö keskittyy erityisesti arkisivistykseen. Se tarkoittaa yhdessä oppimista, jotta voimme pitää huolta ympäristöstä ja toisistamme. Kvs-säätiö koordinoi opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämän Sivistyksen teemavuoden tapahtumia.

Sivistyspalkinnon ja Sivistyksen teemavuoden tunnisteet ovat #Sivistyspalkinto #arkisivistys #Sivistys2024 #Bildning2024